fredag 31. oktober 2008

Jungeldagen


Denne dagen var spesiell, endelig en dag utenfor skolens vegger! Vi skulle til Oslo og på workshop til forestillingen ”jungelboken”. Først skulle vi høre på et lite foredrag fra Adil Thathaal som skal visst være vinneren av ”dansefeber” i 2006. Jeg visste ingenting om Adil før foredraget annet enn at jeg visste han hadde vunnet ”dansefeber”, så jeg var spent på å se om han var en sånn arrogant person som noen på tv er, men det viste seg at han var det motsatte. Gjennom det han fortalte om seg selv og om hvordan han kjenner seg igjen i Mowgli, fikk vi en større oppfatning av hvorfor han ville ha akkurat denne rollen.

Etterpå skulle vi danse. Klassen vår ble ulver og skulle da danse en hiphop dans, instruktøren var faktisk en av danserne i forestillingen! Så dette tydet til å bli ikke bare gøy, men også ganske spennende å få lære litt av dansen i forestillingen av en av de profesjonelle danserne som skal danse den! Dansen var ikke så veldig vanskelig som jeg hadde trodd, og til slutt da jeg hadde fått øvd meg litt så så det faktisk ganske kult ut. Men så skulle vi vise den til de andre klassene og nrk da, så noen nerver fikk ødelagt oppvisningen litt, men sånt skjer eller hva? =)

Da vi var ferdige med dansen hadde vi fri noen timer før forestillingen skulle begynne. Og allerede fra starten av var det en stor suksess i hvert fall i mine øyne! Danserne danset helt fantastisk og viste virkelig hva man kan klare med kroppen hvis man virkelig vil! Selv Adil som jeg syntes hadde størst krav, danset skikkelig bra! Faktisk enda bedre enn jeg hadde trodd! Men så var det jo ikke bare dansing det handlet om, selv om det var det beste med forestillingen, det var også skuespill og å få frem historien på en moderne måte. Jeg kan vel ikke si noe annet enn at dette klarte de også veldig bra, gjennom mange forskjellige effekter som vind, lys og lyd. De brukte til og med moderne musikk som de fleste har hørt om.

Det er så lenge siden jeg så disney tegnefilm versjonen av Mowgli så jeg hadde ikke så mye som jeg husket å assosiere med, men allikevel syntes jeg denne urbane versjonen var genial. Den ga et litt annet syn på akkurat den samme historien, en gutt som ikke helt vet hvor han passer inn. Vi kunne føle oss mer inn i forestillingen på grunn av at den var moderne og kjenne oss mer igjen.

Forestillingen var kjempefin så dette viste seg til å bli en kjempefin tur selv om den varte

lenger utpå kvelden enn en vanlig skoledag.

Ingen kommentarer: