torsdag 16. oktober 2008

Nynorsk - er det virkelig nødvendig??


Nynorsk er et av Norges to målformer som de fleste lærer på skolen fra ungdomskolen. Men ikke alle er like glade i det, meg inkludert og mange jeg kjenner. Til og med moren min er imot nynorsk og det burde si litt! For å være ærlig så skjønner jeg ikke poenget med å lære det siden jeg kommer antageligvis ikke til å få bruk for det senere, heller ikke kommer jeg til å begynne å prate nynorsk. Det er egentlig nok å kunne forstå dem som prater det syntes jeg, og siden vi allerede lærer to utenlandske språk på skolen, hvorfor lære seg en målform som man skjønner når noen prater det til deg, uten å måtte lære seg å skrive og gå i dybden av formen.

Selv om jeg er motstander av nynorsk i skolen, er det like greit å gjøre sitt beste når vi nå må ha det. Som jeg prøvde å gjøre på et leserbrev vi hadde, men det gikk jo ikke akkurat som planlagt. Nynorsk er ikke lett, særlig ikke når det er ord vi bruker i bokmål som man ikke bruker i nynorsk. Den største feilen som jeg gjør mest av er å skrive ordet ”man” som skal bøyes over til ”ein”. En feil de fleste gjør egentlig så hvorfor ikke bare gjøre om nynorsk sånn at man kan skrive ”man”? Men før jeg sender brev til regjeringen om dette, så får jeg bare sette meg ned og skrive en huskeliste over alt jeg må øve mer på. Får håpe neste nynorskoppgave går bedre.
(bildet hentet fra http://www.flick.com/)

Ingen kommentarer: