fredag 31. oktober 2008

Operasjon Dagsverk


Vi har nå vært igjennom OD, som står for Operasjon Dagsverk hvis noen lurte, og det var faktisk bedre enn jeg hadde trodd. Ikke akkurat delen hvor jeg skrubbet alle gulvene i huset helt rene, men delen hvor jeg var ferdig og tenkte at nå kan en jente rundt min alder gå på skole i et helt år og lære seg mer enn husholdning.

For sånn er det for de fleste jentene i Bangladesh, som var det landet vi fikk høre mye om og skulle sende pengene til. Jentene i Bangladesh blir giftet bort i en veldig tidlig alder og får ikke muligheten til å lære seg å lese og skrive, livene deres går da bare til å passe på at huset er i orden og å lage mat. Dette er i ganske kontrast til våre liv i Norge, hvor vi nesten må slepe oss til skolen hver dag og mange slipper å gjøre mye i huset på grunn av at foreldrene gjør det eller fordi vi har utstyr som gjør det mye lettere. Hadde jeg plutselig måtte flytte til Bangladesh og gjort så mye arbeid som jentene der borte på min alder gjør, hadde jeg fått meg et stort sjokk, og jeg tror ikke jeg ville vært den eneste som ville fått det. Jenter i Norge er ganske heldige med tanke på hva slags kunnskaper og muligheter vi har selv om vi kanskje ikke ønsker det akkurat nå. Utdanning er veldig viktig siden det bestemmer mye av fremtiden din, har du mange kunnskaper har du større muligheter og kan få større suksess i arbeidslivet.

Som sagt, OD dagen var en bra dag, den fikk meg virkelig til å åpne øynene for problemene i verden og får meg til å ønske å gjøre mer for fattige land i fremtiden.

Ingen kommentarer: